Tipy a triky pre vývoj aplikácií a hier 4

Tento príspevok bude úplne mimo Windows 8 a pravdepodobne sa na ňom dobre pobavíte a napadne vás niekoľko lepších riešení. Pri adaptovaní retro hier z 30 rokov starých historických platforiem (Sinclair, Atari Commodore, PMD 85) budete možno postavení pred úlohu, ako do PC preniesť blok údajov, napríklad bitovú grafiku znakového generátora, bitovú reprezentáciu obrázkov, hracie plány a podobne. Ja som vyhrabal z krabice starý Sharp MZ 821, nahral do neho hru a potreboval preniesť nejaké bloky údajov

Nikde žiadny USB, sériový ani paralelný port. Jedine v hornej časti vedľa kazeťáka vyvedená zbernica procesora Z80, ale v nej je ram disk (tá mašinka behala aj na CPM). Ako z neho preniesť údaje do PC?

Na strane PC som mal k dispozícii prevodník z USB na sériový port RS232. K dispozícii sú dve možnosti. Pre tento účel sa často využíva integrovaný obvod FT232R, ktorý je aj súčasťou komerčných prevodníkov. Dobrým kompromisom môže byť stavebnica prevodníka. Takúto stavebnicu dodáva napríklad Conrad

USB1.jpg Príklad konštrukčných riešení prevodníkov z USB na RS232

 

Najjednoduchšie zapojenie prevodníka z USB na RS232 s integrovaným obvodom FT232R

prevodník s integrovaným obvodom FT232R zo stavebnice od firmy Conrad

ak sa pozriete na priradenie signálov na 9 pinovom sériovom konektore:

Pin

Signál

Smer

1

DCD (Data Carrier Detect)

Vstup

2

RXD (Receive Data)

Vstup

3

TXD (Transmit Data)

Výstup

4

DTR (Data Terminal Ready)

Výstup

5

GND (Signal Ground)

Zem

6

DSR (Data Set Ready)

Vstup

7

RTS (Request To Send)

Výstup

8

CTS (Clear To Send)

Vstup

9

RI (Ring Indicator)

Vstup

 

klasický sériový port poskytuje tri výstupné signály (TXD, DTR a RTS) a štyri vstupy (DCD, DSR, CTS a RI). Odtiaľ je už len krôčik k riešeniu.

Na strane PC k ľubovoľným dvom vstupným signálom pripojiť fotodiódy s operačným zosilňovačom.

Na strane osembitového počítača – pripojiť cez anténový vstup LCD televízor a naladiť ho na 36 kanál. Napísať primitívnu aplikáciu ktorá bude spracovávať bajty bit po bite a bude rozsvecovať a stmievať dva štvorce. Jeden je synchronizačný a druhý je dátový.

Nalepiť fotodiódy páskou na obrazovku tak kde sa zobrazujúštvorce. Napísať na PC desktopovú aplikáciu ktorá bude snímať údaje sériovo z dvoch fotodiód. Prakticky sa dá dosiahnuť prenosová rýchlosť okolo 2 bajty za sekundu, čo je 7,2 kilobajtov za hodinu. Za noc takto prenesiete aj 64 kb.

Ekológom sa to asi nebude páčiť celú noc takto mať zapnutý TV, ale bolo to riešenie, ktoré sa dalo urobiť za jeden večer. Alternatívne riešenie by bolo postaviť paralelný port s obvodom 8255, ale to by trvalo dlhšie a pre jednorazový prenos sa to neoplatí

 

 

 

 

Reklamy

2 komentáre to “Tipy a triky pre vývoj aplikácií a hier 4”

  1. Martin Lendvay Says:

    Pekná implementácia optického prenosu dát 🙂

    Šlo by to napríklad aj pomocou zvuku – na 8 bitovom počítači prehrávať bity ako zvuk a na PC tento zvuk snímať cez mikrofón a následne skonvertovať na bity. Prípadne prenos uskutočniť cez kábel jack-jack, ako je to možné napr. na SHARP MZ-811 a na PC cez vstup zvukovej karty.

    • Luboslav Lacko Says:

      Áno, kedysi som tiež vymýšľal aplikácie na zrýchlenie zápisu na pásku. Optický prenos bol najjednoduchší, nakoľko som mal k dispozícii už hotové optické snímače s operačnými zosilňovačmi, stačilo ich nalepiť na obrazovku. Robím vo firme ktorá vyrába laserové simulátory streľby, takže máme dosť dobrých snímačov.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s


%d bloggers like this: